نصب و راه اندازی دیگ های فولادی

دیگ های فولادی :

  • دیگ های فولادی با لوله های آتش (Fire Tube)
  • دیگ فولادی با لوله های آب (Water Tube)

با لوله های آتش :

این نوع دیگ ها ، شعله مشعل از میان لوله هایی که توسط آب در گردش احاطه شده اند ، عبور کرده و گرمای خود را به آب می دهد. این دیگ ها در سیستم های حرارت مرکزی با آب داغ یا بخار مورد استفاده قرار می گیرد.مدل های جدید این دیگ ها تا فشار ۲۵۰ پوند بر اینچ مربع (حدود ۱۶ اتمسفر) و تولید بخار ۲۰،۰۰۰ پوند بر ساعت (حدودkg/h 9،۰۰۰ ) ساخته شده اند.

 

با لوله های آب :

در این نوع دیگ ها ، اب در لوله ها جریان دارد و آتش بر روی لوله ها می تابد.

انواع جدید این نوع دیگ می تواند تا ۶۰،۰۰۰ پوند بر ساعت بخار تولید کند و تا فشار ۹۰۰ پوند بر اینچ مربع (۶۰ اتمسفر) را تحمل نماید.

عوامل محدود کننده این سری از دیگ ها را می توان محدودیت حجم و جابجایی آن ها دانست.

دیگ های فولادی معمولا تحت تاثیر رطوبت هوا بعد از چندین سال زنگ میزنند و با توجه به محدودیت های ذکر شده ، در شرایط مساوی جهت گرمایش ، دیگ های چدنی بر فولادی ارجعیت دارند.

دیگ های فولادی بیشتر در سیستم های حرارت مرکزی با آب داغ یا بخار فشار قوی مورد استفاده قرار میگیرد.

دیگ های فولادی با لوله های آتش در صنعت تاسیسات معمولا کاربرد بیشتری دارند. اجزای آن از قسمت های زیر تشکیل شده اند:

۱) بدنه : بدنه دیگ به ابعاد مورد نیاز از ورق های فولادی بریده شده و پس از نورد کاری جوشکاری می شود.

۲) صفحات نگه دارنده لوله ها Tube sheet : وظیفه این صفحات هم نگه داری لوله های دیگ می باشند و هم محفظه داخلی دیگ را از محیط خارج جدا میکند. در دیگ های با طول کم ، یک صفحه در جلو و یک صفحه در عقب آن دنصب میگردد ولی در دیگ های با طول بیشتر ، یک صفحه نگهدارنده در وسط دیگ برای نگهداشتن لوله ها قرار داده می شود. این صفحات به بدنه دیگ جوش داده می شود و لوله ها در شبکه صفحات بویسله ابزاری بنام والس آب بندی میشود.در بعضی موارد نیز لوله های پاس ۲ نیز به صفحات نگهدارنده جلو و عقب نیز جوش داده می شود.

۳) کوره: در کوره دیگ که در آن مواد سوختنی ( گاز ، گازوئیل و مازوت ) بوسیله مشعل سوزانده می شود (پاس اول) ، از ورق فولاد آتشخوار بریده شده و پس از مراحل نورد و جوش کاری ، داخل دیگ نصب می گردد و به صفحات نگهدارنده جلو و عقب دیگ جوش داده می شود.

۴) اتصالات لوله رفت و برگشت : بر روی تمامی دیگ های فولادی ، محلی برای لوله اتصال لوله رفت و جای دیگری را برای اتصال لوله برگشت به دیگ پیش بینی می شود.

۵) اتصال لوله انبساط : بر روی دیگ های فولادی آبگرم ، محلی را برای اتصال لوله انبساط به دیگ تعبیه شده است.

 

۶)شیر اطمینان : با توجه به ظرفیت فشار کار دیگ ، علاوه بر اتصال لوله انبساط ، یک یا دو عدد شیر اطمینان فشار بر روی آن نصب میگردد.

 

۷)شیر تخلیه : در پایین ترین قسمت بدنه دیگ ، یک عدد شیر برای تخلیه آب داخل دیگ نصب میگردد.

۸)دریچه بازدید : جهت بازدید و رسوب زدایی در بدنه دیگ های فولادی با توجه به ظرفیت آنها ، معمولا ۳ نوع دریچه قرار می دهند که بزرگترین آن درچه آدم رو است که در بالای دیگ و مرکز بدنه قرار دارد . با توجه به نوع طراحی ، معمولا دو دریچه دیگر در بدنه دیگ های بخار با نام دریچه سررو و دست رو قرار میدهند که درب های آن با واشر نسوز گرافیتی آب بندی میشود.

۹)محفظه دود : در جلو و عقب دیگ های فولادی محفظه هایی وجود دارد که گاز های خروجی از یک پاس را دریافت و به داخل لوله های پاس دیگر منتقل میکند. و همچنین جهت سهولت کار سرویس کاران به تعمیرات لوله ها تعبیه شده اند.

۱۰)درب های جلو و عقب : بر بروی محفظه دود جلو و عقب ، درب هایی لولایی که بوسیله پیچ و مهره و قرار دادن نخ نسوز در زیر آن بسته می شود.

۱۱)اتصال دودکش : بر روی دیگ ها جهت هدایت محصولات احتراق به بیرون ، محلی را برای اتصال دودکش تعبیه شده است.

۱۲)اتصالات نشان دهنده : بر روی دیگ های فولادی ، محلی را برای نصب ترموستات ، ترمومتر و فشار سنج تعبیه شده است.

۱۳)عایق بدنه : بر روی دیگ های فولادی یک لایه عایق حرارتی ضخیم که معمولا از جنس پشم سنگ بین جداره خارجی و داخلی دیگ استفاده میکنند.

۱۴)کاور دیگ : بر روی عایق بدنه دیگ ، پوشش آلمینیومی یا ورق فولادی رنگ شده کشیده می شود.