تعمیر دیگ موتورخانه-تعمیر بویلر بخار-تعمیرات دیگ-تعویض لوله-تعویض شبکه-جوشکاری-رسوب زدایی-اسید شویی

بررسی خرابی یک بویلر :

پلاک دیگ دست نخورده بود و سرجای خودش قرار داشت و از روی آن پی بردیم که ساخت سال 1969 میلادی است .

زمانیکه ما به محل رسیدیم، درب های جلویی دیگ بازشده بود و هیچ آبی داخل آن وجود نداشت . شناورهای کنترل کننده حد پائین آب از محل خودشان جدا شده بودند و این در حالی بود که دریچه های بازرسی روی دیگ ( Hand hole plates ) در محل خودشان بصورت محکم قرار داشتند .

در نگاه اول کلیه لوله های دیگ در وضعیت قابل قبولی قرار داشتند. کارفرما اظهار میکرد که به او گفته شده که دیگ بدون آب در حال کارکردن بوده است.روی لوله های پاس 2 و 3 و 4 هیچ نشانه ای از گرم شدن بیش از اندازه لوله ها دیده نمیشد ! کلیه لوله ها محکم سر جای خودشان بودند و این موضوع برای من غیر قابل باور بود . هر دو شناور سطح پائین آب رو تست کردیم و متوجه شدیم که سوئیچ هر دوی آنها خراب شده است .

مطلب پیشنهادی :  ارتباط بین فن مشعل و افت فشار محفظه احتراق چیست ؟

 

زمانیکه درب عقب بویلر باز شد، محل آسیب بویلر نمایان شد.کاملا مشخص بود که دیواره داخلی کوره دیگ، در معرض حرارت بسبار بالایی در تماس با شعله قرار گرفته و کاملا دفرمه شده است .

تعمیر دیگ موتورخانه-تعمیر بویلر بخار

اینجا تاثیر مخرب برخورد مستقیم شعله با دیواره داخلی دیگ بخوبی قابل مشاهده بود . کاملا میشد فهمید که برخورد مستقیم شعله با دیواره دیگ خالی میتونه چه کار بکنه !

خیلی زود محل نشتی روی دیواره دیگ پیدا شد . اندازه گیری ضخامت دیواره کاره راحتی نبود ولی در محل شکست موفق به اندازه گیری ضخامت شدیم .( ضخامتی کمتر از 1/8 اینچ )

جداره دیگ در زمان وقوع حادثه خیلی نازک شده بود . فشار آب حدود  120 PSI داخل دیگ منجر به آسیب جداره و بروز نشتی از محل مذکور شده بود. در نتیجه یعد از مدتی آب داخل دیگ خالی شده و بدلیل عدم انتقال حرارت از شعله به آب ، حرارت روی دیواره دیگ متمرکز شده و موجب آسیب جدی تر دیگ شده بود .

بر اساس تصاویر موجود، علائمی از تاول بر روی درب عقب دیگ از بیرون قابل روئیت بوده است و نشانه هایی از تمرکز حرارت بالا روی درب عقب و آسیب دیدگی سیمان نسوز دیده میشد.

مطلب پیشنهادی :  رله مشعل چیست و آیا تعمیر میشود؟

 

نتیجه گیری :

علت اصلی بروز این خرابی، افزایش بیش از حد دما در داخل بویلر بوده است و این دلیلی ندارد جز وقوع احتراق ناقص و یا تنظیم نبودن شعله ! با توجه به حجم شعله و تغییرات ظاهر درب عقب بویلر به خوبی مشخص بود که بویلر با شعله ای بیش از حد ظرفیت خود مشغول به کار بوده است . قبول بفرمائید که بدون وجود کنتور  در مسیر گاز مشعل، تشخیص این موضوع که چقدر شعله مازاد داشته ایم، امکان پذیر نخواهد بود . مطابق با توضیحات مشتری :

1-     پیمانکار جهت نصب تجهیز  تنظیم نسبت هوا و سوخت بر روی شیر سوخت زمان زیادی را صرف کرده  و گویا با مشکل در اینخصوص مواجه شده بود .  

2-     بویلر مذکور حجم بیشتری از بخار را نسبت به بویلر های هم ظرفیت خود تولید می کرده است .

مطلب پیشنهادی :  فتوسل مشعل چگونه کار میکند؟

این مسئله خود بیانگر این موضوع است که بویلر مذکور با ظرفیتی بیش از ظرفیت تعریف شده ( حجم شعله بیشتر ) مشغول به کار بوده است . اما مشخص نیست که برای چه مدتی با این شرایط در حال کار بوده است !!

دسترسی به سمت آب بویلر مذکور برای بنده میسر نشد ولی با بررسی هایی که بر روی محل نصب لول سوئیچ سطح آب بویلر متوجه شدم که درسمت آب بویلر رسوب خاصی نداشته ایم .

از طرفی با توجه به حجم تنش حرارتی وارد شده به این دیگ 43 ساله و آسیب جدی محفظه احتراق – شبکه جلو و عقب لوله ها و لوله های آتش خوار ، تعمیر بویلر مذکور را پیشنهاد نمیکنم و بهترین راه حل چیزی نیست جز جایگزینی دیگ مذکور با یک دیگ استاندارد جدید !!

ترجمه از یادداشتهای:

  Joe Gisoti is the manager of the Preferred Utilities upstate New York sales/service office in Clifton Park, NY.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!