تنظیم مشعل بوسیله آنالایزر
تنظیم شعله مشعل بوسیله آنالایزر:
با توجه به افزایش قیمت روزافزون حاملهای انرژی و به تبع آن افزایش هزینه ها برای بهره برداران از دیگها – بویلرها – کوره ها ( مسکونی – تجاری و صنعتی ) همواره یکی از اولویتهای کارفرمایان،تنظیم شعله مشعل مطابق با شرایط استاندارد و راندمان بالا مد نظر میباشد.تصور بفرمائید یک مشعل به ظرفیت ۱/۰۰۰/۰۰۰ کیلوکالری در ساعت دارید. مصرف گاز شما حدودا ۱۰۰ مترمکعب در ساعت خواهد بود. اگر مشعل شما هر روز ۱۶ ساعت و در سال ۳۰۰ روز کاری روشن باشد و هزینه هرمترمکعب گاز را حدود ۱۵۰ تومان لحاظ بفرمائید، شما میبایست در سال چیزی حدود ۷۲/۰۰۰/۰۰۰ تومان هزینه گاز پرداخت فرمائید .
تصور بفرمائید با تنظیم مشعل و تنظیم شعله مشعل های گازی توسط پرسنل مجرب حداقل بتوانید حدود ۱۰ درصد راندمان را افزایش داده و هزینه های خود را کاهش دهید. دراینصورت موفق شده اید که حدود ۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان در سال و فقط برای یک مشعل کاهش هزینه بدهید!!
فیلم آموزشی آنالیز محصولات احتراق و افزایش راندمان مشعل
بررسی و تحلیل نمودار ها :
لطفا به نمودار روبرو توجه بفرمائید. این نمودارها در نوع خود بسیار با ارزش بوده و ماحصل ساعتها کار و تلاش متخصصین در پیشرفته ترین آزمایشگاههای احتراق بوده است. در این نمودار میتوانید تاثیر تغییرات مقدار هوای اضافی EXCESS AIR بر روی محصولات احتراق خروجی از دودکش را ببینید .
عموما مقدار اکسیژن در دودکش در شرایط استاندارد میبایست حدود ۳ الی ۵ درصد و مقدار دی اکسید کربن در دودکش در شرایط استاندارد حدود ۱۱ درصد باشد .
با توجه به نمودار روبرو زمانیکه مقدار هوای اضافی افزایش پیدا میکند، درصد اکسیژن خروجی از دودکش افزایش و درصد دی اکسید کربن خروجی از دودکش کاهش پیدا میکند و این یعنی اتلاف شدید انرژی ! شاید بپرسید مقدار هوای اضافی چه ارتباطی با اتلاف انرژی و افزایش مصرف سوخت دارد ؟ پیشنهاد میکنیم نگاهی به نمودار زیر بیاندازید .
وجود هوای اضافی یعنی حضور هوای مازاد در پروسه احتراق که اکسیژن آن در پروسه احتراق، هیچ واکنشی نداده و از سمت دیگر پروسه بصورت شکل اولیه خود خارج میشود . تنها کاری که هوای اضافی انجام میدهد این است که حرارت شعله را گرفته و با خود از دودکش خارج میکند و این یعنی همان اتلاف انرژی و افزایش مصرف سوخت .
در نمودار مقابل این مسئله بوضوح قابل ملاحظه است . با افزایش درصد هوای اضافی و دمای شعله یکدفعه کاهش چند صد درجه ای پیدا میکند . برای مثال اگر دمای محصولات احتراق در شرایط استاندارد حدود ۳۲۰۰ درجه فارنهایت میباشد، درصورتیکه هوای اضافی را به حدود ۲۰۰ درصد برسانیم، دمای شعله نصف شده و به حدود ۱۶۰۰ درجه فارنهایت کاهش خواهد یافت .به عبارت دیگر شما سوخت استاندارد مصرف میکنید ولی دمای مشعل شما بالا نمیرود !
شاید این سئوال برای شما ایجاد شود که چگونه این اتفاق می افتد؟ تصور بفرمائید دمپر هوای مشعل شما بیش از اندازه باز است و یا اینکه فشار گاز شما پائین است . در هر دو حالت امکان بروز شرایط ذکر شده وجود خواهد داشت .