رله زیمنس-رله lfl-siemens-رله مشعل-تعمیر رله مشعل-تعمیر مشعل-رله مشعل دوگانه سوز

فهرست مطالب

كنترل كننده مشعلهاي گازسوز

  • قابل استفاده در  مشعلهاي گازسوز، مايع سوز، دوگانه سوز دمنده دار از ظرفيتهاي متوسط به بالا
  • قابل استفاده در  مشعلهاي چند مرحله اي و يا تدريجي با عملكرد متناوب. لازم بذكر است بدليل رعايت موارد ايمني  حداقل يكبار در هر 24 ميبايست كنترلر Shut down شود .

به همراه كنترلر تنظيم كننده دمپر هوا

مراقبت از شعله :

  • از طريق سنسور UV
  • از طريق ميله يونيزاسيون

در ادامه به تشریح کارکرد رله siemens lfl میپردازیم :

تعمیرات تخصصی رله های LFL

کاربرد ها

        كنترل و نظارت دقيق در مشعلهاي دمنده دار از مرحله تشكيل شعله پيلوت تا زمان گسترش نهايي شعله و تشكيل شعله اصلي

        قابل استفاده در  مشعلهاي از ظرفيت متوسط به بالا

        قابل استفاده در مشعلهاي با فعاليتهاي متناوب ( در اين حالت مشعل ميبايست حداقل يكبار در 24 ساعت Shut down شود.)

        قابل استفاده در  مشعلهاي چند مرحله اي و يا تدريجي

        قابل استفاده در  مشعلهاي دوگانه سوز

        قابل استفاده در  مشعلهاي هواي گرم ايستاده

        تفاوت بين رله هاي سري 01 و 02 مربوط به  اختلاف زمان ايمني پيلوتها در مشعلهاي داراي شيرهاي برقي مجزاي خط گاز پيلوت ميباشد.

        براي مشعلهاي اتمسفريك با ظرفيتهاي بالا استفاده از رله تيپ LFL1.638 توصيه ميگردد.

        براي كنترل مشعلهايي با كاركرد مداوم به ديتاشيت 7785 ( LKG16… ) مراجعه گردد .

نكات ايمني و اخطارها

جهت جلوگيري از بروز خسارات جاني و مالي لحاظ نمودن نكات ذيل بسيار ضروري است :

تحت هيچ شرايطي جعبه كنترل مشعل ( رله ) باز نشود و از كوچكترين تغييرات و تعميرات رله به شدت اجتناب گردد.

        قبل از انجام هرگونه تغييرات در پايه هاي كنترلر و تغييرات سيم كشي مشعل ميبايست برق رله كاملا قطع شود .

        قبل از آغاز هرگونه فعاليتي از حفاظت رله نسبت به شوكهاي الكتريكي از طريق عايق نمودن مناسب پايه هاي ترمينال مطمئن شويد .

        از اتصال مناسب كليه كانكشن ها در محل مربوط به خود اطمينان حاصل فرمائيد .

        دكمه Lockout Reset را فقط با دست و با نيروي تقريبي 10NM تحريك نموده و از فشردن دكمه مذكور توسط ابزار آلات نوك تيز جددا خودداري فرمائيد.

        دكمه  Lockout Reset بر روي جعبه كنترل مشعل و يا كليد كنترل از راه دور آن ( دكمه روي تابلو ) را بيش از 10 ثانيه در حالت فشرده نگاه نداريد . اين مسئله ميتواند منجر به آسيب ديدن تيغه LOCKOUT جعبه كنترل مشعل شود .

        بزمين افتادن ( ضربه خوردن ) و يا شوكها ميتواند منجر به از بين رفتن قابليتهاي ايمني در جعبه كنترل مشعل گردد فلذا جعبه كنترل مشعل حتي اگر اثري از خرابي ( شكستگي ظاهري و … ) بر روي آنها بروز پيدا كرده نبايست مورد استفاده قرار گيرند .

        در مدلهايي كه مراقبت از شعله توسط سنسور حساس به ماوراء بنفش(UV Detectors) شبيه به QRA و … انجام ميشود، به اين مسئله ميبايست توجه نمود كه منابع تشعشعي همچون لامپهاي هالوژني تجهيزات جوشكاري لامپهاي خاص جرقه هاي جرقه زن از جنس  اشعه ايكس و اشعه گاما باعث بروز خطا در سيگنال پايش شعله خواهند شد .

نكات مهندسی

  • كليه سوئيچها، فيوزها، سيستم ارت و…. ميبايست بصورت كامل و مطابق با قوانين محلي  انجام شده باشند .
  • نقشه نهايي و قطعي جهت برقراري ارتباط شيرها و ساير تجهيزات مشعل، مطابق با نقشه استانداردي كه توسط سازنده مشعل ارائه ميگردد، طراحي شده و سپس اجرا گردد.
رله زیمنس lfl-نقشه برق رله مشعل

ترموستات ايمني حد بالاي دما متصل ميشود.( ريست دستي )

1

ريست از راه دور ( ريست از روي تابلو برق )- زماني كه ريست از راه دور توسط كليد EK2 تحريك ميشود:

–         در ترمينال 3 فقط ريست از راه دور مقدور خواهد بود .

–         در ترمينال 1، هم خاموش نمودن اضطراري از راه دور و هم ريست از راه دور مقدور خواهد بود .

2

ظرفيت مورد نياز سوئيچينگ:

–         مرتبط با تجهيزي كه بين ترمينالهاي 12 و 4 متصل شده است . ( به ديتا شيت فني مراجعه گردد )

–         مرتبط با تجهيزي كه بين ترمينالهاي 4  و 14 متصل شده است . ( به ديتا شيت فني مراجعه گردد )

–         وابسته به ميزان باري است كه به ترمينال و از طريق پايه هاي 16 الي 19 بارگذاري ميشود. ( به ديتا شيت فني مراجعه گردد )

3

پايش پرشر سوئيچ هوا :

در صورتيكه فشار هوا توسط هيچگونه تجهيزي ( همچون پرشر سوئيچ هوا) كنترل نميشود، ترمينال 4 ميبايست به ترمينال 12 متصل و ترمينال 6 به 14 متصل شود . ترمينال 13 بلا استفاده باقي خواهد ماند .

پايه هاي كنترلر به باقي تجهيزات مشعل متصل خواهد شد- درصورتيكه بصورت سري بيكديگر متصل باشند، بصورت زير بيكديگر متصل خواهند گرديد:

–         به پايه 4 يا 5  f اتصالات ميبايست از زمان شروع تا خاموش شدن كنترل شده، بسته باشند f  در غير اينصورت مشعل روشن و يا خاموش نخواهد شد.

–         به پايه 12 f اتصالات ميبايست در زمان شروع بسته باشند f در غير اينصورت مشعل روشن نخواهد شد .

–         به پايه 14 f اتصالات ميبايست از زمان پيش جرقه بسته باشند و تا زمان خاموش شدن كنترل شده در همين حالت باقي بمانند f در غير اينصورت فالت Louck out اتفاق خواهد افتاد.اين مسئله در خصوص هر دوي پيش جرقه هاي بلند و كوتاه صادق ميباشد.

4

hاتصال شيرهاي سوخت در مشعلهاي (  expanding flame burner  ). در مشعلهاي دو مرحله اي شير BV2 بجاي BV3 متصل خواهد شد.

hhاتصالات شيرهاي سوخت در مشعلهاي پيلوت منقطع (  Interrupted pilot burner  )

اتصال مستقيم شيرهاي سوخت به ترمينال 20 فقط زماني مجاز است كه:

–         در مشعلهايي كه شير اصلي Shut off valve در خط اصلي وجود دارد كه توسط ترمينالهاي 18 و 19 كنترل ميشود و

–         اگر شيرهاي دومرحله اي مورد استفاده ميباشد، به شرط اينكه آنها در مرحله اول كاملا بسته باشند،و توسط ترمينالهاي 18 يا 19 كنترل شوند، خاموش خواهد شد.

5

بعنوان مثال در كنترلر دمپر هوا، در صورتيكه اكچويتور Endswitch نداشته باشد((Z )) براي حالت كاملا بسته دمپرهوا، ترمينال 11 بايد به 10 متصل باشد درغير اينصورت مشعل كار نخواهد كرد.

6

استفاده همزمان از ميله يونيزاسيون و پايش UV مقدور خواهد بود .

7

نكات قبل از نصب رله LFL

  • مطمئن شويد كه كليه قوانين ايمني محلي لحاظ گرديده شده است .
  • فعاليت نصب ميبايست توسط تكنسين فني و مجرب انجام گردد.
  • زماني كه از دو حسگر UV مجزا استفاده ميشود، مطمئن شويد كه هر يك از سنسورها ديگري را نميبيند.

نكات نصب رله LFL

  • مطمئن شويد كه كليه قوانين ايمني محلي لحاظ گرديده شده است .
  • فعاليت نصب ميبايست توسط تكنسين فني و مجرب انجام گردد.
  • زماني كه از دو حسگر UV مجزا استفاده ميشود، مطمئن شويد كه هر يك از سنسورها ديگري را نميبيند.

اتصالات الکتریکی مرتبط با میله یونیزاسیون و آشکارساز شعله

بسيار مهم است كه عبور جريان انتقال سيگنالها بدون اختلال و اتلاف انجام گردد، فلذا :

  • هرگز اجازه ندهيد كه كابلهاي حسگر در مجاورت ساير كابلها قرار گيرند.
  • خاصيت خازني خط ميتواند منجر به كاهش شدت سيگنال شعله گردد .
  • استفاده از دو كابل مجزا بدليل ظرفيت خازني پائينتر مناسبتر ميباشد .
  • ماگزيمم طول مجاز كابلها را مطابق با نظر سازنده مد نظر قرار دهيد.
  • 2 عدد آشكارساز شعله ماورائ بنفش QRA ميتوانند بصورت موازي در نظر گرفته شوند.
  • ميله يونيزاسيون در مقابل خطرات ناشي از بروز شوكهاي الكتريكي مصون نميباشد .
  • ميله يونيزاسيون و الكترودهاي جرقه زن بنحوي ميبايست در كنار يكديگر مستقر گردند كه امكان ايجاد جرقه بين الكترودها و ميله يونيزاسيون وجود نداشته باشد .
  • در كانكشن QRA اتصال به زمين پايه 22 ضروري ميباشد.
  • مراقبت از شعله از طريق ميله يونيزاسيون و حسگر UV بطور همزمان امكان پذير ميباشد، منتهي بدليل رعايت موارد ايمني و با درنظر داشتن زمان ايمني دوم (( t9 )) در هر لحظه فقط ميبايست يكي از آشكارسازها فعال باشد . در پايان زمان ايمني دوم ميبايست يكي از آشكارسازها غير فعال شود، هرچند كه شعله سنس شده از طريق قطع برق شيرسوخت ( از طريق پايه 17 ترمينال ) خاموش شده باشد .

نکات راه اندازی

        عمليات راه اندازي ميبايست توسط تكنسين مجرب و فني انجام گردد .

        پيش از راه اندازي از اتصال مناسب سيمها در محل هاي مرتبط با خود مطمئن شويد .

        در زمان راه اندازي و يا انجام فعاليتهاي تعميراتي موارد ايمني ذيل را مد نظر قرار دهيد:

 

آيتمهاي ايمني كه ميبايست چك شوند

پاسخ پيش بيني شده

 

روشن كردن مشعل با استفاده از آشكارسازشعله  تيره شده

وقوع فالت LOCKOUT در پايان پروسه زمان ايمني جرقه زن

 

روشن كردن مشعل در حالي كه آشكارساز شعله در داخل محفظه قرار نداشته و در معرض نورهاي مزاحم قرار دارد

وقوع فالت LOCKOUT پس از گذشت 40 ثانيه

 

كاركرد مشعل در وضعيت بدون روئيت شعله. اين حالت ميتواند بدليل سياه شدن آشكارساز شعله و باقي ماندن در همين شرايط پيش بيايد.( اين حالت درصورت استفاده از ميله يونيزاسيون اتفاق نخواهد افتاد.

وقوع فالت LOCKOUT

مطلب پیشنهادی :  چرخه بخار و کندانس آب

گواهینامه ها

نکات سرویس

  • كليه فعاليتهاي تعميراتي ميبايست توسط تكنسين فني مجرب انجام گردد .
  • هر بار كه قصد تعويض جعبه كنترل مشعل را داريد از صحت سيم كشي و منظم بودن آن مطابق با نقشه ها اطمينان حاصل فرمائيد. موارد ايمني را حتما مطابق با مبحث ( ايمني راه اندازي ) مد نظر قرار دهيد .

نکات اتمام مصرف

  • جعبه كنترل مشعل شامل قطعات الكترونيكي ميباشد و نميبايست همزمان با زباله هاي خانگي و در يك مكان مشترك تخليه گردد.
  • در اين زمينه قوانين محلي ميبايست مورد مطالعه قرار گرفته و رعايت شوند .

طراحی مکانیکی

جعبه كنترل مشعل گازي 

– طراحي سوكتي

 – داراي فيوزهاي قابل تعويض ( داراي فيوز يدكي )

محفظه

– ساخته شده از پلاستيك سياه ضد ضربه و مقاوم در برابر حرارت

– داراي دكمه ريست با امكان روئيت آخرين وضعيت از طريق نمايشگر موجود

   — داراي لامپ سيگنال فالت

   — داراي نمايشگر LOCKOUT

          — كه با نمايشگر برنامه لينك شده است.

          — كه از پس دكمه شفاف ريست قابل روئيت ميباشد.  

          — به راحتي و از طريق به خاطر سپردن نمادها، مشكلات و زمان وقوع آنها قابل تشخيص ميباشد.

 پايه طراحي سوكتي

  • بنحوي بر پايه طرح سوكتي طراحي گرديده است كه پايه هاي رله LFL 1… فقط بر روي سوكت رله هاي LFL 1… قابل نصب ميباشد.
  • داراي ترمينال 24 پايه اي ميباشد.
  • با دو پايه ترمينال اضافي 31 و 32
  • با 3 پايه ترمينال ارت جهت اتصال به زمين مشعل
  • با سه پايه ترمينال نول

           بصورت پيش فرض سيم نول به پايه 2 ارتباط دارد.   

  • داراي 14 سوراخ با گلند مناسب جهت عبوري سيمها بداخل رله

                8 سوراخ جانبي

                6 سوراخ در كف

مروری بر مدلهای مختلف رله LFL

واحد زمانهاي سوئيچينگ در جدول ذيل ثانيه ميباشد و بر مبناي برق با فركانس 50 هرتز لحاظ گرديده است .در فركانس 60 هرتز زمانهاي سوئيچينگ در حدود 17 درصد كوتاه تر خواهد شد .

سفارشگذاری

لطفا در زمان سفارشگذاري، درخواست خود را بر اساس كدهاي اشاره شده در بخش فوق تنظيم و ارسال نمائيد.

متعلقات

طراحي بر پايه نصب سوكتي

        با دندانه هاي pg11 براي گلند كابلها                                        AGM410490550

        با دندانه هاي M16 براي گلند كابلها                                     AGM14.1

اطلاعات فنی رله LFL

AC 230 V –15 / +10 %

ولتاژ اصلي

مشخصات عمومي كنترلر LFL1.

AC 100 V –15 %…AC 110 V +10 %

50…60 Hz ±6 %

فركانس اصلي

T6,3H250V to DIN EN 60 127

فيوزهاي داخلي دستگاه

max. 10 A (slow)

فيوزهاي ثانويه ( يدكي )

تقريبا 1 كيلوگرم

وزن LFL1….

تقريبا 165 گرم

وزن سوكت اصلي

به ديتاشيت 7712 مراجعه شود.

آشكارساز شعله از نوع QRA…

بصورت مستقل و توسط توليد كننده مجزا ساخته ميشود.

آشكارساز شعله از نوع ميله يونيزاسيون

با برق متناوب تقريبا معادل 3.5 ولت آمپر

مصرف انرژي

اختياري

موقعيت نصب

IP 40 به استثناء منطقه اتصالات الكتريكال

درجه حفاظت

ماگزيمم مقدار 5 آمپر بصورت متوالي مقدار پيك مجاز آن نيز مقدار 20 آمپر براي مدت زمان 20 ثانيه خواهد بود.

جريان ورودي به ترمينال يك

ماگزيمم مقدار 4 آمپر بصورت متوالي مقدار پيك مجاز آن نيز مقدار 20 آمپر براي مدت زمان 20 ثانيه خواهد بود. در نهايت مقدار مجاز ماگزيمم 5 آمپر خواهد بود.

جريان ارسالي به ترمينالهاي 3-6-7 و 9 الي 11 و 15 الي20

1 آمپر برق متناوب با ولتاژ 250 ولت

ظرفيت سوئيچينگ اتصالات در كليه اتصالات

1 آمپر برق متناوب با ولتاژ 250 ولت

ظرفيت سوئيچينگ اتصالات بين ترمينال 4 و 5

مينيمم 1 آمپر برق متناوب با ولتاژ 250 ولت

ظرفيت سوئيچينگ اتصالات بين ترمينال 4 و 12

بستگي بميزان جريان بين پايه هاي 16 الي 19 دارد

ظرفيت سوئيچينگ اتصالات بين ترمينال 4 و14

IP00

درجه حفاظت

تجهيز AGM سوكتي

ترمينال پيچي براي سيمهاي حداقل 0.5 ميليمتر مربع و حداكثر 1.5 ميليمتر مربع

اتصال سيمها

مناسب جهت سطح مقطع جانبي سيمهاي مرتبط

سرسيمها

مطابق با استاندارد DIN EN 60721-3-2

حمل و نقل

شرايط محيطي

class 3K5

شرايط آب و هوايي

class 3M2

شرايط مكانيكي

-20…+60 °C

محدوده دمايي مجاز

< 95 % r.h.

ميزان رطوبت مجاز

قرار گرفتن تجهيز در مجاورت شرايط شبنم –يخ زدگي و ورود آب به هيچ عنوان مجاز نميباشد .

جريان متناوب با ولتاژ 330 ولت با +ـ10 ٪ اختلاف

ولتاژ ميله يونيزاسيون در زمان عملكرد و تست

مراقبت از شعله با ميله يونيزاسيون

ماگزيمم 0.5 ميلي آمپر

جريان اتصال كوتاه

حداقل 6 ميكرو آمپر

جريان يونيزاسيونيزاسيونيزاسيون مورد نياز

50- 0 ميكروآمپر

تجهيز پيشنهادي جهت اندازه گيري جريان

ماگزيمم 80 متر ( توجه : استفاده از سيمهاي افشان مجاز نميباشد )

طول مجاز كابلهاي ميله هاي يونيزاسيون درصورتي كه از كابلهاي نرمال و استقرار مجزا از ساير كابلها استفاده شود

ماگزيمم 140 متر ( براي مثال كابلهاي فركانس بالا در اين حالت ميبايست  شيلدها به ترمينال 22 متصل شوند )

طول مجاز كابلهاي ميله هاي يونيزاسيون درصورتي كه از كابلهاي شيلد دار استفاده شود

جريان متناوب با ولتاژ 330 ولت با +ـ10 ٪ اختلاف

ولتاژ مورد نياز جهت عملكرد

مراقبت از شعله با QRA

جريان متناوب با ولتاژ 380 ولت با +ـ10 ٪ اختلاف

ولتاژ مورد نياز جهت تست

حداقل 70 ميكرو آمپر

جريان مورد نياز آشكارساز شعله

ماگزيمم 680 ميكرو آمپر

جريان  مورد نياز جهت عملكرد

ماگزيمم 1000 ميكرو آمپر (در زمان پيش تخليه و با ولتاژ بالا تست جهت كنترل وجود احتراق غير مجاز و وجود نورهاي مزاحم انجام ميشود )

جريان  مورد نياز جهت تست

ماگزيمم 100 متر ( توجه : استفاده از سيمهاي افشان مجاز نميباشد )

طول مجاز كابلهاي آشكارساز درصورتي كه از كابلهاي نرمال وبا  استقرار مجزا از ساير كابلها استفاده شود

ماگزيمم 200 متر ( براي مثال كابلهاي فركانس بالا در اين حالت ميبايست  شيلدها به ترمينال 22 متصل شوند )

طول مجاز كابلهاي حسگر درصورتي كه از كابلهاي شيلد دار استفاده شود

 اندازه گيري جهت سنجش ميزان جريان آشكارساز

چشمي QRA         

ميله يونيزاسيون

رله lfl siemensآموزش رله lfl
:C خازن الكتروليتي ۱۰۰ الي ۴۷۰ ميكروفارادي ولتاژ مستقيم ۱۰ الي ۲۵ ولت
:FE ميله يونيزاسيون
:M ميكرومتر RI با مقاومت ماگزيمم ۵۰۰۰ اهم

عملکرد رله LFL

شعل دو مرحله اي پيلوت دائم

آموزش رله lfl-تعمیر رله lfl-عیب یابی رله lfl

مشعل تدريجي پيلوت دائم

عملکرد رله lfl cdlks-آموزش رله lfl-تعمیرات رله مشعل

 

مشعل دو مرحله اي با پيلوت منقطع

آموزش رله lfl زیمنس

عملکرد عمومی 

قابليت هاي ذيل باعث گرديده تا جعبه كنترل مشعل LFL قادر به لحاظ نمودن موارد ايمني بيشتري گردد :

  • آشكارساز ( چشمي ) و تست كننده حضور نورهاي مازاد در محفظه احتراق بلافاصله فعاليت خود را پس از تكميل بازه زماني t13 آغاز مينمايد . شيرهاي سوختي كه بطور كامل بسته نشده و داراي نشتي ميباشند،بلافاصله پس از تكميل بازه زماني t13 منجر به بروز فالت LOCKOUT خواهند شد. مدت زمان تست مذكور تنها زماني به اتمام خواهد رسيد كه در پروسه روشن شدن مجدد مشعل،زمان t1 مربوط به زمان پيش پاك سازي به اتمام برسد .
  • مناسب ترين زمان و بهترين عملكرد سيستم مراقبت از شعله و مدار مربوطه،  در مرحله  روشن شدن مشعل ( پس از هر بار روشن شدن ) ميباشد.
  • در خلال پروسه پس پاكسازي،تيغه هاي جعبه كنترل مشعل مربوط به شيرهاي برقي سوخت چك ميشوند تا از صحت عملكرد آنها و عدم خال زدن تيغه ها اطمينان حاصل گردد .
  • فيوزهاي موجود در داخل جعبه كنترل مشعل ، آن را در مقابل بارهاي اضافي محافظت مينمايد.

كنترل نمودن عملكرد مشعل :

  • امكان عملكرد مشعل با و يا بدون پس پاكسازي
  • موتور هاي فنهايي كه جرياني حدود ۴ آمپر ميكشند ميتوانند بطور مستقيم به كنترلر متصل گردند. ميزان جريان در زمان راه اندازي ماگزيمم ۲۰ آمپر و براي مدت زمان ۲۰ ثانيه خواهد بود .
  • ارسال سيگنالهاي خروجي مجزايي براي يك شير سوخت پيلوت پس از اتمام زمان ايمني دوم
  • ارسال سيگنالهاي خروجي مجزايي براي مشخص شدن موقعيت اكچويتور و حالتهاي باز – بسته و مينيمم
  • چك نمودن كنترلر دمپر هوا جهت حصول اطمينان از پيش پاكسازي با مقدار لازم هوا همواره
  • حالتهاي ذيل نيز چك ميگردد :

              —- وضعيتهاي دمپر بسته يا مينيمم در زمان روشن شدن <= حالت شعله كوتاه (Low fire)

              —- وضعيت دمپر باز در آغاز پروسه پيش پاكسازي

              —- حالت دمپر مينيمم در زمان اتمام پروسه پيش پاكسازي

درصورتيكه اكچويتور، دمپر هوا را در وضعيت مورد نياز قرار ندهد، پروسه روشن نمودن مشعل متوقف خواهد شد.

  • ارسال ۲ سيگنال خروجي مجزا براي ايجاد شعله ها ۲ و ۳ يا كنترل مداوم حجم شعله
  • زمانيكه كنترلر بار فعال ميشود، سيگنالهاي خروجي كنترلر براي اكچويتور بصورت الكتريكي و مجزا از كنترلر اصلي ارسال ميگردد .
  • وجود امكانات ارتباطي جهت :
مطلب پیشنهادی :  احتراق صنعتي و کاربرد های احتراق 2

—- اعلام آلارم LOCKOUT در فاصله اي دورتر از مشعل

—- امكان ريست كنترلر در فاصله اي دورتر از مشعل

—- امكان خاموش نمودن اضطراري در فاصله اي دورتر از مشعل

  • در كار با مشعلهاي داراي كنترلر سري ۰۱ و پيلوت دائم، زمان ايمني ميتواند از ۲.۵ ثانيه به ۵ ثانيه از طريق تغييرات در مدار الكتريكي، تغيير نمايد مشروط بر اينكه زمان ايمني طولاني تر مطابق با قوانين ايمني محلي باشد .

مراقبت از شعله :

  • استفاده از ميله يونيزاسيون،در شبكه هاي برقي داراي اتصال زمين و يا فاقد اتصال زمين . در اين نوع پايش شعله، مدار الكتريكي به گونه اي طراحي ميشود كه اختلالات ايجادشده در جريان يونيزاسيونيزاسيونيزاسيون كه منشاء آن جرقه زن ميباشد، بر روي سيگنال شعله تاثيرات منفي نداشته باشد. اتصال كوتاه بين ميله يونيزاسيون و  بدنه مشعل نميتواند سيگنالي شبيه به سيگنال شعله را ايجاد نمايد.
  • امكان استفاده از سنسور UV در QRA ( مشعلهاي گازي و گازوئيلي )
  • امكان استفاده همزمان از ميله يونيزاسيون و QRA ( براي مثال در مشعلهاي پيلوت منقطع )

پيش شرط هاي راه اندازي   :

  • در صورتيكه در زمان راه اندازي سيگنالهاي مورد نياز ورودي به كنترلر دريافت نشوند،كنترلر مشعل پروسه راه اندازي را بر روي نقاط مشخص شده با سيمبل هاي خاص متوقف كرده و سيگنال فالت LOCKOUT را صادر مينمايد . سيمبولهاي اشاره شده در اين ديتا شيت مشابه با سيمبلهاي موجود در نمايشگر LOCKOUT كنترلر ميباشند.

پيش شرط هاي راه اندازي مشعل   :

  • جعبه كنترل مشعل ميبايست ريست شود .
  • سكوئنس سوئيچ كنترلر ميبايست در وضعيت شروع قرار گيرد .( ولتاژ در ترمينالهاي ۴ و ۱۱ حاضر و دمپر هوا در وضعيت بسته قرار داشته باشد.)
  • سوئيچ پايان ( Z ) ميبايست در وضعيت بسته ولتاژ را از ترمينال ۱۱ به ۸ تغذيه نمايد .
  • اتصال سنسور دما ( ترموستات دما ) و فشار ( W )  و ساير تجهيزات سوئيچينگ كه بين ترمينال ۱۲ و (( LP )) قرار دارند، ميبايست بسته شوند ( متصل گردند )  (( براي مثال تيغه هاي كنترلر دماي روغن پيشگرم كن ))
  • ترمينال ۴ ميبايست برق داشته باشد .

مراحل راه اندازي    :

A       فرمان راه اندازي صادر ميشود .

A-B     پروسه راه اندازي

B       مشعل در نقطه شروع كاركرد قرار دارد .

‍‍‌B-C    مشعل در حال كار ميباشد.

 C        خاموش شدن كنترل شده مشعل كه بنا به سيگنال دريافتي ازكنترل بار (( R )) انجام شده است.

‍‍‌C-D    سكوئنس سوئيچ، حركت خود را جهت رسيدن به نقطه استارت A آغاز ميكند، پس پاكسازي در طول مدت خاموش بودن مشعل انجام گرفته و فقط پايه هاي ۱۱ و ۱۲ برق دار بوده و دمپر هوا در وضعيت بسته قرار دارد كه توسط سوئيچ (( z )) اكچويتور مشخص شده است .مطابق با توضيحات قبلي و بدليل فعالي شدن آشكار ساز شعله، مدار مرتبط برقدار خواهد بود ( ترمينال ۲۲/۲۳ و ۲۲/۲۴ )

A   فرمان راه اندازي توسط كليد R ( ترموستات دما يا سنسور فشار )صادر ميشود . ( كليد R لوپ كنترلي بين ترمينالهاي ۴ و ۵ را ميبندد . )

      –  سكوئنس سوئيچ شروع به چرخش ميكند

           — برق مربوط به فن بلافاصله و از طريق ترمينال شماره ۶ تامين ميگردد و فقط پيش پاكسازي انجام ميگردد.

           —پيش پاكسازي و پس پاكسازي : پس از اتمام بازه زماني t7 برق فن موتور  و يا فن نصب شده بر روي دودكش از طريق ترمينال ۷ وصل ميشود .

  • پس از تكميل بازه زماني t16 دستور باز شدن دمپر هوا از طريق ترمينال ۹ دريافت ميشود .
  • در طول بازه زماني تثبيت موقعيتها، ترمينال ۸ برقدار نميشود .
  • سكوئنس سوئيچ حركت خود را تنها درصورتي ادامه ميدهد كه دمپر هوا بصورت كامل باز گردد .

t1 زمان پيش پاكسازي با دمپر كاملا باز

  • در خلال بازه زماني t1 صحت عملكرد مدار مراقبت از شعله تست ميگردد
  • درصورتيكه نتيجه تست موفقيت آميز نباشد، رله مشعل وضعيت LOCKOUT را اعلام خواهد نمود .

درفاصله زماني كوتاهي از آغاز t1 ، پرشر سوئيچ هوا ميبايست از پايه ۱۳ ترمينال به پايه ۱۴ تغيير وضعيت دهد .در غير اينصورت كنترلر مشعل وضعيت LOCKOUT را اعلام خواهد نمود و مجددا تست فشار هوا انجام خواهد گرديد .

بطور همزمان ترمينال ۱۴ ميبايست بصورت برقدار  تا زمانيكه ترانس جرقه زن عمل نموده و گاز پيلوت وارد مدار شود، باقي بماند.

پس از اتمام بازه زماني پيش پاكسازي، كنترلر مشعل، دمپر هوا را در از طريق ترمينال ۱۰ و توسط سوئيچ اضافي كنترلر دمپر هوا ( m )در حالت مينيم شعله قرار ميدهد.

در بازه زماني تثبيت موقعيتها، سكوئنس سوئيچ مجددا مي ايستد. بعد از بازه زماني كوتاهي سكوئنس سوئيچ، سوئيچ كنترل مشعل را تحريك خواهد نمود .اين بدان معني است كه سيگنالهاي مرتبط با موقعيتها كه از طريق ترمينال ۸ ارسال ميگردد،تاثيري بر روي مراحل استارت بعدي مشعل نخواهد داشت .

t5 زمان وقفه

  • پس از اتمام بازه زماني t5 برق به ترمينال ۲۰ وصل ميگردد. بطور همزمان خروجي هاي كنترلر ۹ الي ۱۱ و ورودي ۸ از ساير بخشهاي جعبه كنترل مشعل بصورت گالوانيكي ايزوله ميشوند. در چنين وضعيتي LFL1… در مقابل برگشت ولتاژ از لوپ كنترلي برق محافظت خواهد شد .
  • سكوئنس راه اندازي LFL1… پس از ارسال سيگنال كنترل بار از ترمينال ۲۰ به پايان ميرسد.
  • پس از مدت زمان معين و طي زمان وقفه ( كه در اين بازه زماني اتصالات كنترلر تغيير وضعيت نداده اند ) سكوئنس سويئچ بطور خود كار خاموش ميشود.

مشعلهاي پيلوت دائم :

TSA     زمان ايمني احتراق   ( پس از اتمام بازه زماني TSA سيگنال شعله ميبايست در ترمينال ۲۲ دريافت گردد.سيگنال مذكور تا زمانيكه مشعل بصورت كنترل شده خاموش ميگردد، نبايد قطع گردد . در غير اينصورت فالت LOCKOUT خواهيم داشت )

t3     زمان پيش احتراق ( فعال شدن ترانس جرقه زن ) سوخت بواسطه سيگنال دريافتي از ترمينال ۱۸ توسط شير برقي مربوطه منتشر ميگردد .

t4          زمان وقفه بين فعال سازي شير برقي ۱ و شير برقي ۲ يا زمان وقفه بين فعالي سازي شير برقي ۱ و كنترلر بار

  • در پايان بازه زماني t4 ترمينال ۱۹ برقدار خواهد بود .
  • اتصال برق ، شير برقي شماره۲ به سوئيچ كمكي اكچويتور ( V ) نيز  متصل  شده است .

مشعلهاي پيلوت منقطع :

t3     زمان پيش احتراق

t3′   زمان آزاد سازي سوخت و روشن شدن شعله پيلوت از طريق ترمينال ۱۷

TSA     زمان ايمني احتراق

TSA’    پس از اتمام بازه زماني TSA سيگنال شعله ميبايست در ترمينال ۲۲ دريافت گردد.سيگنال مذكور تا زمانيكه مشعل بصورت كنترل شده خاموش ميگردد، نبايد قطع گردد . در غير اينصورت فالت LOCKOUT خواهيم داشت

t4     وقفه زماني بين فعال شدن شير برقي پيلوت و شير برقي اصلي

t4′    مدت زمان وقفه تا آزاد سازي سوخت از طريق فعال شدن شير برقي بوسيله ترمينال ۱۹و تشكيل شعله اصلي مشعل

t9     زمان ايمني احتراق ثانويه

در خلال بازه زماني ايمني احتراق ثانويه، شعله اصلي بوسيله شعله پيلوت راه اندازي شده و بلافاصله پس از قطع برق ترمينال ۱۷ شير برقي پيلوت بسته ميشود .

B  مشعل آغاز به فعاليت مينمايد .

B-C   مشعل در حال كاركردن است :

  • در طول مدت كاركرد مشعل و بنا به ميزان تقاضا، كنترلر بار (LR ) مشعل را در وضعيت هاي شعله كوتاه و شعله بلند قرار خواهد داد .
  • ايجاد شعله بلند توسط سوئيچهاي كمكي موجود در اكچويتور ( V ) امكان پذير ميگردد .
  • در صورت عدم روئيت شعله در خلال بازه زماني عملكرد مشعل توسط سيستم مراقبت از شعله، بلافاصه فالت LOCKOUT اعلام خواهد گرديد.

C مشعل بصورت كنترل شده خاموش ميگردد.

در خاموش شدن كنترل شده مشعل، كليه شيرهاي برقي سوخت بسته خواهند شد. در همين زمان سكوئنس سوئيچ شروع به فعاليت نموده و برنامه t6 آغاز خواهد گرديد .

C-D سكوئنس سوئيچ حركت خود را جهت رسيدن به وضعيت استارت ( نقطه A ) آغاز مينمايد.

t6  زمان  پاكسازي محفظه احتراق پس از اتمام احتراق ( زمان پس پاكسازي )

  • متور فن M2 توسط ترمينال ۷ برقدار ميگردد
  • پس از گذشت مدت زمان كوتاهي از آغاز زمان t6 ترمينال ۱۰ برقدار ميگردد.( موتور دمپر هوا در وضعيت مينيمم خود قرار ميگيرد.)
  • دمپر موتور هوا فقط پس از اتمام زمان t6 در حالت كاملا بسته خود قرار ميگيرد .( از طريق سيگنال كنترلي ترمينال ۱۱)
  • در طول بازه زماني ذكر شده كه مشعل نيز در آن بازه خاموش ميباشد، ترمينال ۱۱ برقدار باقي ميماند .

t13 زمان  مجاز پس از احتراق ( در طول اين بازه زمانيt13 ، ورودي سيگنال شعله ميتواند كماكان سيگنال وجود شعله را دريافت نمايد و مشعل در اين بازه زماني فالت LOCKOUT صادر نخواهد نمود .

 D-A  پايان پروسه كنترل ( آغاز پروسه كنترل جديد )

بزودي سكوئنس سوئيچ به وضعيت آغاز پروسه كنترل جديد خود خواهد رسيد – در نتيجه سكوئنس سوئيچ بصورت اتوماتيك خاموش خواهد شد و تست حضور نورهاي مزاحم در محفظه احتراق و توسط چشمي مشعل آغاز ميگردد .

در خلال بازه زماني كه مشعل خاموش ميباشد، مدار الكتريكي كنترلي پايش شعله كماكان برقدار باقي ميماند و ارسال سيگنال روئيت شعله در محفظه احتراق براي چند ثانيه بلافاصله منجر به صدور فالت LOCKOUT خواهد گرديد .

مطلب پیشنهادی :  ارتباط بین فن مشعل و افت فشار محفظه احتراق چیست ؟

دريافت سيگنالهاي كوتاه مدت در آشكار سازهاي شعله نوع UV كه ميتواند با منشاء هاي محيطي اتفاق بيفتد، باعث صدور فالت LOCKOUT نخواهد گرديد .

بازه هاي زماني TSA’ و t3′ و t4′ فقط در كنترلر هاي سري ۰۱ وجود دارد .

مراحل كنترل در زمان وقوع فالت و نشانه هاي LOCKOUT :

در زمان وقوع هر نوع ايرادي، سكوئنس سوئيچ از حركت خواهد ايستاد و نماد بروز مشكل در نمايشگر  LOCKOUTقابل روئيت خواهد بود . نشانه هاي قابل روئيت در نمايشگر ميتواند نشانه اي از  بروز ايرادات ذيل  باشد :

دارهاي كنترلي( غالبا موارد پيش شرط جهت روشن شدن مشعل ) بسته نشده است.عدم حركتآموزش رله lfl

وجود نورهاي مزاحم و اضافي

بروز فالت LOCKOUT در خلال و يا بعد از اتمام پروسه كنترل مانند :

–          شعله اي كه كماكان پس از اتمام پروسه احتراق خاموش نشده باشد .

–          وجود نشتي در شيرهاي سوخت

–          وجود ايراد در مدار كنترلي  پايش شعله

ترمينال ۸ هنوز سيگنال باز بودن دمپر هوا را از سوئيچ a دريافت نگرده است .وقفه در مرحله آغازين فعاليت كنترلرآموزش رله lfl
ترمينال ۶ و ۷ و ۱۴ كماكان تا زمان رفع كامل ايراد برقدار باقي خواهد ماند
سنسور چك فشار هوا ( پرشر سوئيچ ) هيچ سيگنالي ارسال نمينمايد ( فشار هوايي وجود ندارد .)LOCKOUT

P

از بين رفتن فشار هوا پس از دريافت سيگنال مربوطه از طريق پرشر سوئيچ در كنترلر
وجود ايراد در مدار كنترلي مراقبت از شعلهLOCKOUTآموزش رله lfl
ترمينال ۸ سيگنال مربوط به وضعيت شعله كوتاه (Low fire)  را از سوئيچ كمكي m دريافت نگرده است .

وقفه در مرحله آغازين فعاليت كنترلر

آموزش رله lfl
ترمينال ۶ و ۷ و ۱۴ كماكان تا زمان رفع كامل ايراد برقدار باقي خواهد ماند
عدم وجود سيگنال ايمني روئيت شعله علي رغم تكميل بازه زماني TSALOCKOUT

۱

عدم وجود سيگنال روئيت شعله در پايان بازه زماني ايمني دوم ( سيگنال روئيت شعله، شعله اصلي در مشعلهاي پيلوت منقطع )LOCKOUT

۲

قطع  سيگنال روئيت شعله در حين كاركرد مشعلLOCKOUT

|

تعمیرات تخصصی رله های LFL

درصورتيكه فالت LOCKOUT در زمانهايي خارج از فاصله زماني بين آغاز راه اندازي و فعاليت جرقه زن اتفاق بيفتد، توسط نمايشگر و نشانه هاي توضيح داده شده فوق قابل روئيت نخواهد بود و معمولا علت بروز مشكل، ارسال سيگنالهاي روئيت شعله پيش از موعد مقرر ميباشد . 

a –b    مراحل آغازين

‌b –b’      مرحله بدون فعاليت

b (b’)-a      برنامه پس پاكسازي 

تشریح رله LFL


درصورت بروز فالت LOCKOUT كنترلر مشعل ميتواند بلافاصله ريست شود :

  • دكمه ريست موجود بر روي كنترلر ( را كه روي نمايشگر LOCKOUT قرار دارد ) بيش از ۱۰ ثانيه بصورت ممتد فشار ندهيد.

سكوئنس سوئيچ هميشه در حالتهاي ذيل به موقعيت شروع خود بازميگردد :

  • پس از ريست شدن
  • پس از اصلاح و رفع فالتي كه منجر به خاموش شدن تجهيز شده است .
  • پس از هر بار قطع برق

در خلال هر يك از بازه هاي زماني فوق ، فقط برق پايه هاي ۷ و ۹ الي ۱۱ بر قرار ميباشد .

سپس LFL1 …  مجددا پروسه كنترلي راه اندازي جديدي را براي مشعل آغاز خواهد نمود .

نمودارهاي تاخر و تقدم اتصالات :

رله زیمنس lfl-نقشه برق رله مشعل

نمودار اتصالات :

تشریح رله LFL

دكمه ريست LOCKOUT را براي بيش از ۱۰ ثانيه فشرده نگاه نداريد.

درخصوص تعيين نحوه اتصالات و كانكشنهاي safety shutoff valve مطابق با نقشه هاي ارائه شده توسط سازنده مشعل اقدام فرمائيد .

ترتيب اجراي برنامه :

تشریح رله LFL

(( TSA’ )) و (( T3′ )) و (( T4′ )) :

اين بازه هاي زماني فقط در كنترلرهاي مشعل سري ۰۱ ( LFL1.335 – LFL1.635- LFL1.638  ) كاربرد دارند . بازه هاي زماني مذكور در كنترلر هاي سري ۰۲ بعد از ساخت بادامكهاي مدل X  و VIII كه سوئيچينك همزمان انجام ميدهند، كاربرد ندارند .

علائم اختصاری

aسوئيچ پاياني تبديل كننده مربوط به وضعيت باز دمپر هواmسوئيچ تبديل كننده پايانيبراي موقعيت مينيمم دمپر هوا
‌ALتجهيز اخطار LOCKOUT از راه دورM..موتور فن يا ساير موتورهاي موجود در مشعل
ARرله كنترل بار با تيغه هاي مربوطه ((… ar))NTCرزيستور NTC
ASفيوز كنترلرQRA.حسگر UV
BRرله LOCKOUT با تيغه هاي مرتبط (( br…))Rترموستات يا پرشر استات كنترل كننده فعاليت مشعل
BVشير سوختRVشيرهاي برقي موتوري
bvتيغه كنترلر مربوط به وضعيت بسته شيرهاي سوختSفيوز
d…كنتاكتور يا رلهSAاكچويتور دمپر هوا
EK..دكمه ريست LOCKOUTSBليميت ايمني
FEپراب ميله يونيزاسيونSMموتور سنكرون سكوئنس سوئيچ
FRرله شعله و تيغه هاي مرتبط (( fr… ))vدر داخل اكچويتور: سوئيچ كمكي تبديل كننده موقعيت ( وابسته به ميزان گاز خارج شده )
GPپرشر سوئيچ گازVآمپيلي فاير سيگنال شعله
Hايزولاتور اصلي ( كليد برق اصلي )Wترموستات ليميت و يا پرشر سوئيچ
L1لامپ اعلام سيگنال فالتzدر داخل اكچويتور : سوئيچ پاياني براي موقعيت بسته دمپر هوا
L3نشان دهنده آمادگي عملكرد سيستمZترانس جرقه زن
LKدمپر هواZBVشير گاز پيلوت
LPپرشر سوئيچ هوا  
LRكنترلر بار 

سيگنالهاي كنترلي ارسالي  از LFL1…

سيگنالهاي مجاز ورودي

سيگنالهاي ورودي مورد نياز

در صورتيكه سيگنالهاي فوق در خلال يا حضور نداشته باشند، كنترلر مشعل در بدو حركت متوقف شده و يا فالت LOCKOUT را صادر خواهد نمود .

        شيرهايي كه اين علامت برو روي آنها است ، در مشعلهاي با پيلوت دائمي در دسترس ميباشند.

        شيرهايي كه اين علامت برو روي آنها است ، در مشعلهاي با پيلوت منقطع در دسترس ميباشند.

(۱)سيگنال ورودي براي افزايش ولتاژ كاركرد QRA… در زمان تست چشمي .

(۲)سيگنال ورودي جهت برقدار نمودن رله كنترل شعله در خلال تست عملكرد و روئيت شعله  و در خلال زمان ايمني (( TSA))

SAزمان ايمني احتراق
TSA’زمان ايمني احتراق و يا زمان ايمني اوليه ( شروع به فعاليت مشعلهاي پيلوت دار )
t1زمان پيش پاكسازي با دمپر كاملا باز
t3زمان پيش احتراق ( تشكيل شعله پيلوت )
t4وقفه بين برقدار شدن ترمينالهاي ۱۸ و ۱۹
t4′وقفه از شروع زمان ايمني اوليه ( TSA’ ) و برقدار شدن ترمينال ۱۹
t5وقفه بين برقدار شدن ترمينالهاي ۱۹ و ۲۰
t6زمان پس پاكسازي با موتور M2
t7وقفه بين دستور روشن شدن و برقدار شدن ترمينال ۷ ( تاخير زماني استارت موتور M2  )
t8مدت زمان مورد نياز جهت روشن شدن مشعل ( بدون لحاظ نمودن بازه هاي زماني t11 و t12 )
t9زمان ايمني ثانويه براي مشعلهاي داراي شعله پيلوت
t10وقفه بين زمان استارت و زمان چك نمودن فشار هوا، باستثناي زمان فعاليت دمپر هوا
t11مدت زمان فعاليت دمپر هوا جهت بازنمودن كامل
t13مدت زمان فعاليت دمپر هوا جهت رسيدن به نقطه مينيمم (( LOW FIRE ))
t16وقفه زماني جهت صادر نمودن فرمان باز شدن دمپر هوا
t20وقفه زماني جهت خاموش شدن خودكار سكوئنس سوئيچ بعد از استارت مشعل

مثالی از اتصالات و مدار ها :

دو برابر نمودن زمان ايمني در مشعلهاي با پيلوت دائم :

  • اين مسئله فقط در كنترلر هاي سري ۰۱ امكان پذير ميباشد.
  • اين مدار نوع ارتباط ترمينالهاي ۱۸ و ۱۷ را تغيير داده و زمان پيش احتراق را ۵۰ درصد كاهش ميدهد

بسط دادن زمان ايمني فقط درصورتي مجاز خواهد بود كه مطابق با استانداردهاي ملي باشد.

بررسی عمکلرد رله LFL

مشعلهاي فاقد دمپر هوا :

در مشعلهاي فاقد دمپر هوا ( و يا داراي دمپر هوايي كه فاقد ارتباط با رله كنترلر مشعل ميباشد ) ترمينالهاي ۸ و ۶ ميبايست بيكديگر لينك شود و در غير اينصورت كنترلر به مشعل اجازه روشن شدن نخواهد داد .

بررسی عمکلرد رله LFL

مشعل دو مرحله ای پیلوت دائم

كنترلر بار در اين حالت داراي ۲ تيغه ارتباطي خواهد بود .دمپر هوا در بازه زماني خاموش بودن مشعل كاملا بسته خواهد بود .

كنترلر اكچويتور (( SA )) مطابق با مدارهاي تك سيم

بررسی عمکلرد رله LFL

مشعل تدریجی پیلوت دائم

مشعلهاي تدريجي  پيلوت دائم :

كنترلر بار در اين حالت توسط كنترلري تدريجي كه بصورت گالوانيكي از ساير تيغه هاي كنترلر عايق گرديده است، در جهت هاي مورد نياز و در راستاي باز و بسته شدن دمپر ها عمل خواهد نمود . دمپر هوا در طول بازه زماني خاموش بودن مشعل بصورت كامل بسته خواهد بود .

بررسی عمکلرد رله LFL

مشعل دو مرحله ای با پیلوت منقطع

مشعل در اين حالت داراي پيلوت منقطع ميباشد . كنترل و پايش شعله توسط كنترلر سري ۰۱ انجام ميگردد . دمپر هوا در طول بازه زماني خاموش بودن مشعل بصورت كامل بسته خواهد بود .

بررسی عمکلرد رله LFL

مشخصات ابعادی رله LFL

كليه ابعاد به ميليمتر ميباشد .

LFL1… با AGM… سوكتي  

AGM… طرح سوكتي با سوراخهاي داراي دندانه هاي pg11 يا M16

رله تایمر دوگانه سوز زیمنس LFL1.335

تعمیرات تخصصی رله های LFL

ترجمه – گردآوری و تدوین : مهندس حسن خلخالی (مدیر عامل شرکت اعتلای صنعت پارس)
*کپی برداری از مطالب فوق در صورت ذکر منبع بلامانع است *

 

لینک دانلود PDF مقاله تشریح رله SIEMENS LFL :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *