جدول عیب یابی مشعل گازی :
شاید شما گاهی اوقات این جملات رو شنیده باشید: چراغ قرمز روی مشعل روشن شده – فشار گاز کمه – الکترود مشعل شکسته – میله یون خرابه – رله مشعل کار نمیکنه و … نگران نباشید . پیشنهاد میکنم درصورت وجود هر مشکلی یک سری هم به جدول عیب یابی مشعل گازی بزنید.
جدول عیب یابی مشعل گازی
عيب | علت | چگونگي رفع عيب |
✔️فشار شبکه گاز شهر کم است. ✔️ کليد فشار گاز از تنظيم خارج و يا معيوب شده است. ✔️فيلترکثيف شده است. | ✔️با شرکت گاز تماس بگيريد. ✔️تنظيم يا تعويض کنيد. ✔️آن را تميز و يا درصورت نياز تعويض کنيد. | |
✔️برق وارد مشعل نميشود. ✔️الکتروموتور سوخته است. ✔️رله مشعل خراب است. ✔️ترموستات و يا پرشر سوئيچ درست کار نميکند. ✔️فن نميچرخد.خازن موتور سوخته است. ( موتورهاي تک فاز ) ✔️کنتاکتور يا بي متال دچار اشکال شده است ( موتورهاي سه فاز ) | ✔️برق ورودي مشعل و يا فيوز اصلي را چک کنيد. ✔️تعويض کنيد.بررسي و اصلاح کنيد. ✔️ تعويض کنيد. ✔️بررسي و درصورت نياز اصلاح و يا تعويض نمائيد. ✔️بررسي نموده و گير آن را مرتفع نمائيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️سه فاز ورودي را چک نموده و علت کشيدن جريان بالا را مرتفع نمائيد. | |
✔️پرشر سوئيچ هواي مشعل خراب شده است. ✔️سيم کشي و يا لوله مکش هواي پرشر ايراد دارد. ✔️رله مشعل خراب است. ✔️ترانسفورمر جرقه خراب است. ✔️موتور دمپر خراب است و يا صفحه دمپر گير کرده است. ✔️کابلهاي جرقه صدمه ديده اند و يا الکترودهاي جرقه اتصال کوتاه کرده يا خرابند. | ✔️تعويض کنيد. ✔️بررسي و اصلاح کنيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️موتور دمپر را تعويض و يا رفع عيب نمائيد و گير صفحه دمپر را مرتفع کنيد. ✔️اتصال کوتاه را مرتفع و يا الکترودها را تعويض کنيد. | |
✔️شعله تنظيم نيست. ✔️فاصله بين الکترودها زياد است. ✔️افت ولتاژ برق در شبکه رخ داده است. ✔️افت فشار گاز در شبکه رخ داده است . ✔️فتوسل مشعل کثیف و یا خراب است . | ✔️جريان گاز و هوا را تنظيم کنيد. ✔️فاصله راتنظيم نمائيد. ✔️مشکل را مرتفع نمائيد . ✔️با شرکت گاز تماس بگيريد. ✔️فتوسل مشعل را تمیز و یا تعویض کنید. | |
✔️سيستم جرقه زن اشکال دارد. ✔️گاز يا هوا بيش از مقدار مورد نياز است. | ✔️الکترودها را بررسي نموده و درصورت نياز تعمير و يا تعويض نمائيد. ✔️ترانسفومر جرقه را درصورت خرابي تعويض کنيد. ✔️اتصال کاب جرقه به الکترودها را بررسي و درصورت شل بودن سفت کنيد و درصورتيکه اتصال به بدنه دارد آن را جدا کنيد. ✔️آنرا بررسي و تنظيم کنيد. | |
✔️ديگ يا دودکش کثيف است. ✔️مقطع دودکش کوچک است و يا گرفتگي دارد. ✔️دمپر دودکش کوچک است و يا گرفتگي دارد. ✔️نسبت اختلاط هوا و گاز مناسب نيست. ✔️فن کوچک است. | ✔️تميز کنيد. ✔️دودکش را تعويض و يا گرفتگي را مرتفع کنيد. ✔️تنظيم کنيد. ✔️تنظيم کنيد. ✔️با سايز مناسب تعويض کنيد. | |
✔️دريچه تنظيم هوا لقي دارد. ✔️فن در جاي خود محکم نيست. ✔️موتور درست نصب نشده است. ✔️ياتاقانهاي موتور معيوبند. ✔️ترانسفورمر جرقه خراب است. ✔️کوپلينگ شکسته و يا خراب است. ✔️مشعل در جاي خود محکم نيست. | ✔️لقي را برطرف کنيد. ✔️محکم کنيد. ✔️بررسي و اصلاح کنيد. ✔️موتور را تعويض کنيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️آن را محکم کنيد. |
اگر مشکل شما حل نشده است به صفحه تخصصی تعمیر مشعل مراجعه فرمائید .
جدول عیب یابی مشعل گازوئیلی :
شاید شما گاهی اوقات این جملات رو شنیده باشید: چراغ قرمز روی مشعل روشن شده – فشار گاز کمه – الکترود مشعل شکسته – میله یون خرابه – رله مشعل کار نمیکنه و … نگران نباشید . پیشنهاد میکنم درصورت وجود هر مشکلی یک سری هم به جدول عیب یابی مشعل گازی بزنید.
جدول عیب یابی مشعل گازوئیلی
عيب | علت | چگونگي رفع عيب |
⚠️ مصرف گازوئيل مشعل زياد است. | ✔️درصد هوا زياد و ميزان CO2 پائين است. ✔️هوا چرخش لازم جهت مخلوط شدن با گازوئيل را ندارد. ✔️نازل بزرگ و يا خيلي کوچک است. ✔️لوله مکش گازوئيل نشتي دارد.فشار گازوئيل کم است. | ✔️صفحه دمپر را تنظيم کنيد. ✔️شعله پخش کن را نظافت و يا درصورت نياز تعويض کنيد. ✔️نازل را متناسب با ظرفيت مورد نياز انتخاب کنيد. ✔️شلنگ يا لوله مکش را تعويض کنيد. ✔️فشار را تنظيم کنيد. |
⚠️ موتور مشعل کار نميکند. | ✔️برق وارد مشعل نميشود. ✔️الکتروموتور سوخته است. ✔️کليد برق و يا سيم کشي برق مشعل دچار مشکل شده است. ✔️رله خراب است.ترموستات و يا پرشر سوئيچ درست کار نميکند. ✔️فن نميچرخد.خازن موتور سوخته است. ( موتورهاي تک فاز ) ✔️کنتاکتور يا بي متال دچار اشکال شده است ( موتورهاي سه فاز ) | ✔️برق ورودي و يا فيوز اصلي را چک کنيد. ✔️تعويض کنيد.بررسي و اصلاح کنيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️بررسي و درصورت نياز اصلاح و يا تعويض نمائيد. ✔️بررسي نموده و گير آن را مرتفع نمائيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️سه فاز ورودي را چک نموده و علت کشيدن جريان بالا را مرتفع نمائيد. |
⚠️ موتور مشعل کار ميکند اما مشعل روشن نميشود. | ✔️پرشر سوئيچ هواي مشعل خراب شده است. ✔️سيم کشي و يا لوله مکش هواي پرشر ايراد دارد. ✔️رله مشعل خراب است. ✔️ترانسفورمر جرقه خراب است. ✔️کابلهاي جرقه صدمه ديده اند و يا الکترودهاي جرقه اتصال کوتاه کرده يا خرابند. ✔️گازوئيل در منبع تمام شده است. ✔️لوله مکش پمپ هوا ميکشد و يا گرفتگي دارد. ✔️نازل گرفتگي دارد. ✔️فيلتر کثيف است. ✔️چشم فتوسل نور ميبيند يا پالس خطا ميفرستد. | ✔️تعويض کنيد.بررسي و اصلاح کنيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️اتصال کوتاه را مرتفع و يا الکترودها را تعويض کنيد. ✔️منبع را پر کنيد. ✔️منفذ را پيدا و تعمير و يا گرفتگي را مرتفع نمائيد. ✔️آن را تميز کنيد. ✔️آن را تميز کنيد. ✔️نور را برطرف و يا چشم را تعويض کنيد. |
⚠️ مشعل روشن ميشود ولي کمي پس از تشکيل شعله خاموش ميشود. | ✔️لوله مکش پمپ هوا ميکشد و يا گرفتگي دارد. ✔️لوله ها يا شير ها منفذ دارند. ✔️سوخت تمام شده است. ✔️فتوسل مشعل کثيف و يا خراب شده است. | ✔️لوله را تعويض و يا گرفتگي را مرتفع کنيد. ✔️منفذ را پيدا و ترميم کنيد. ✔️منبع گازوئيل را بررسي کنيد. ✔️فتوسل مشعل را تميز و يا تعويض کنيد. |
⚠️ شعله مشعل کوتاه و نامنظم است. | ✔️نازل گرفتگي دارد. ✔️فشار براي پودر کردن سوخت کافي نيست. | ✔️آن را تميز کنيد. ✔️پمپ را بررسي کنيد و درصورت فرسودگي چرخ دنده ها آنها را تعويض کنيد. ✔️فيلتر کثيف شده است، تعويض کنيد. ✔️پمپ هوا ميکشد، منفذ را پيدا و ترميم کنيد. ✔️منبع گاروئيل بيش از حد پائينتر از مشعل است. ✔️درسيستم دوشيره ممکن است کلکتور نشتي داشته باشد. ✔️آن را پيدا و مرتفع نمائيد. |
⚠️ شعله مشعل دود ميکند. | ✔️فن کثيف و يا شل شده است. ✔️هواي احتراق کافي نيست. ✔️نازل فرسوده يا کثيف بوده و يا اندازه و زاويه مخروط آن صحيح نيست. ✔️نازل نسبت به شعله پوش خيلي عقب است. ✔️فشار پمپ کافي نيست. ✔️دودکش کثيف و يا مسدود شده است. | ✔️تميز کنيد. ✔️دمپر هوا را بررسي و تنظيم کنيد. ✔️آن را تعويض کنيد. ✔️فاصله را تنظيم کنيد. ✔️پمپ را بررسي کنيد. ✔️آن را تميز و يا گرفتگي آن را بررسي کنيد. |
⚠️ شعله مشعل پس ميزند. | ✔️سيستم جرقه زن اشکال داد. ✔️هوا بيش از مقدار مورد نياز است. ✔️سوخت درست پودر نميشود. | ✔️الکترودها را بررسي نموده و درصورت نياز تعمير و يا تعويض نمائيد. ✔️ترانسفومر جرقه را درصورت خرابي تعويض کنيد. ✔️اتصال کاب جرقه به الکترودها را بررسي و درصورت شل بودن سفت کنيد و درصورتيکه اتصال به بدنه دارد آن را جدا کنيد. ✔️آنرا بررسي و تنظيم کنيد. ✔️پمپ را بررسي کنيد و درصورت فرسودگي چرخ دنده ها آنها را تعويض کنيد. ✔️فيلتر کثيف شده است، تعويض کنيد. ✔️پمپ هوا ميکشد، منفذ را پيدا و ترميم کنيد. ✔️منبع گاروئيل بيش از حد پائينتر از مشعل است. ✔️درسيستم دوشيره ممکن است کلکتور نشتي داشته باشد. ✔️آن را پيدا و مرتفع نمائيد |
⚠️ صداي احتراق مشعل زياد است. | ✔️ديگ يا دودکش کثيف است. ✔️مقطع دودکش کوچک است و يا گرفتگي دارد. ✔️دمپر دودکش کوچک است و يا گرفتگي دارد. ✔️نسبت اختلاط هوا و گازوئيل مناسب نيست. ✔️فن کوچک است. ✔️نازل بزرگ و يا کثيف است و يا زاويه اش مناسب نيست. ✔️نازل بيش از حد جلو رفته است. ✔️فشار پمپ گازوئيل درست نيست. | ✔️تميز کنيد. ✔️دودکش را تعويض و يا گرفتگي را مرتفع کنيد. ✔️تنظيم کنيد. ✔️تنظيم کنيد. ✔️با سايز مناسب تعويض کنيد. ✔️با نازل مناسب تعويض کنيد. ✔️آن را درجاي مناسب خود قرار دهيد. ✔️اصلاح کنيد. |
⚠️ سرو صداي مشعل زياد است. | ✔️دريچه تنظيم هوا لقي دارد. ✔️فن در جاي خود محکم نيست. ✔️موتور درست نصب نشده است. ✔️ياتاقانهاي موتور معيوبند. ✔️ترانسفورمر جرقه خراب است. ✔️کوپلينگ شکسته و يا خراب است. ✔️مشعل در جاي خود محکم نيست. ✔️چرخ دنده هاي پمپ گازوئيل فرسوده اند . ✔️گازوئيل هوا دارد. | ✔️لقي را برطرف کنيد. ✔️محکم کنيد. ✔️بررسي و اصلاح کنيد. ✔️موتور را تعويض کنيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️آن را محکم کنيد. ✔️تعويض کنيد. ✔️پمپ و لوله هاي سوخت را وارسي و اصلاح کنيد. |
خدمات تعمیر مشعل
درصورتیکه علی رغم مطالعه جدول عیب یابی موفق به رفع مشکل نشدید میتوانید با یک تماس از کارشناسان ما مشاوره بگیرید. شرکت اعتلای صنعت پارس دارای گواهی نامه صلاحیت پیمانکاری و گواهی نامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران مفتخر به ارائه خدمات تخصصی تعمیر مشعل در حوزه نفت – پتروشیمی- – فولاد – خودروسازی – صنایع غذایی – صنایع دارویی و … است. در صورت تمایل، میتوانید برای مشاوره یا درخواست تعمیر مشعل با ما تماس بگیرید.
اگر جدول عیب یابی مشعل گازی کمکی به شما نکرد، پیشنهاد میکنم جهت عیب یابی مشعل با مراجعه به بخش پرسش و پاسخ و سوپر گروه تلگرامی مشعل، کوره و بویلر با برخی از علل خرابی قطعات و مشعلها آشنا شده و یا سئوالات احتمالی خود را مطرح بفرمائید .
با سلام و درود . یک مشعل گازوییل سوز داریم که دارای رله tmg۷۲۰-۴ میباشد..در پشت رله جای ۳ عدد جامپر هست که جامپر شماره یک کات شده است..مشعل دارای موتور دمپر میباشد..براساس نقشه موجود در کاتالوگ این رله سیم کشی انجام شده است..و این اطلاع را دارم که برطبق این مدل سیم کشی و کات کردن ان جامپر باید عملیات پرچ دمپر ابتدا انجام شود..ولی پس از استارت مشعل رله درحالت ابی منتظر میماند و گویی منتظر اعلام از سوی دمپر برای تاییدیه حرکت مینیمم و ماکزیمم دمپر باشد..ولی دمپر حرکت نمیکند..(چون هیچ ولتاژی از رله سمت دمپر ارسال نمیشه که عملیات پاکسازی رو انجام بده).موتور فن و جرقه زن مشعل با هم روشن میشود. و پس مدتی الارم میدهد..کل مدار تابلو برق مشعل را چک کردم مشکلی از بابت نقشه تابلو برق نداشتیم .لطفا راهنمایی بفرمایید.